Linkbuilding uitbesteden aan experts

Met linkbuilding bouw je aan een sterk linkprofiel. Externe links leiden via nieuwe ingangen meer nieuwe bezoekers naar jouw website, en kwalitatieve links naar je website zorgen bovendien voor een betere online reputatie én een hogere positie in Google. Dat is heel belangrijk, want zo’n 80% van de Bevolking koopt wel eens wat online. 

Het merendeel van de consumenten én bedrijven zoekt informatie en winkelt via zoekmachines. En zeg nou zelf: kijk jij zelf ooit verder dan de eerste pagina?

Bij een kwalitatieve linkbuilding campagne komt meer kijken dan je vooraf misschien denkt. Kennis over en ervaring met het technische aspect zijn belangrijk, maar ook de betrokkenheid en precisie om linkbuilding structureel op te bouwen zorgen voor succes. Dat is ook de reden dat veel bedrijven linkbuilding uitbesteden. Laat je linkbuildingactiviteiten met een gerust hart aan de linkbuilders van Silka Media over!

Linkbuilden is dus van essentieel belang in je online marketing strategie. Op deze pagina lees je alles over linkbuilding en de strategie van de linkbuilders van Silka Media.

Nut van linkbuilding

Het Google-algoritme bepaalt op basis van zo’n 200 ranking factoren de positie van je website in Google. Maar niet iedere factor is even belangrijk. Het linkprofiel is – naast techniek en inhoud – één van de belangrijkste factoren om de positie op de Search Engine Results Page (SERP) te bepalen. Meer backlinks en vooral ook bétere backlinks zorgen ervoor dat jouw website – zowel voor de bezoekers als voor de zoekmachine – een goede reputatie opbouwt, URL voor URL. En zo kom je dus hoger in de zoekresultaten en dát is het ultieme doel van linkbuilding.

Het Google-algoritme bepaalt op basis van zo’n 200 ranking-factoren de positie van je website in Google. Maar niet iedere factor is even belangrijk. Het linkprofiel is – naast techniek en inhoud – één van de belangrijkste factoren om de positie op de Search Engine Results Page (SERP) te bepalen. Meer backlinks en vooral ook bétere backlinks zorgen ervoor dat jouw website – zowel voor de bezoekers als voor de zoekmachine – een goede reputatie opbouwt, URL voor URL. En zo kom je dus hoger in de zoekresultaten en dát is het ultieme doel van linkbuilding.

SEO linkbuilding
Kwaliteit van Backlinks

Klinkt simpel, maar dat is het niet. Google kijkt namelijk niet alleen naar de hoeveelheid links naar jouw website, ook naar de kwaliteit van de links. Grofweg moet je je met vijf belangrijke zaken bezighouden om een optimaal linkprofiel op te bouwen:

Autoriteit van de links

Google – en andere zoekmachines trouwens ook – kijkt naar de reputatie van de webpagina die naar jouw website linkt. Een backlink heeft een hogere waarde als de reputatie van de verwijzende pagina minstens zo hoog is als die van jou.

Relevantie

Backlinks zijn waardevoller als ze van een website komt die qua onderwerp of branche aansluit bij die van jou. Google legt namelijk verbanden tussen alle websites. Andere links doen trouwens niet veel kwaad, maar ze leveren ook weinig op voor je. Als je bijvoorbeeld auto’s verkoopt, dan is een backlink vanuit een tuincentrum minder waard dan wanneer een automonteur naar je verwijst.

Organische groei

Het linkprofiel moet op een natuurlijke manier groeien, op een organische manier een reputatie opbouwen. Van 0 naar 1000 backlinks binnen één maand kan volgens Google nooit veel goeds betekenen. Links kopen heeft dus niet veel zin. Sterker nog, de kans dat Google je een penalty geeft is groot (hierover later meer).

Anchorteksten

Een backlink kan vele gedaantes aannemen. Probeer vooral variatie te realiseren in de anchortekst. Dus verwerk links in lopende tekst, al dan niet met het zoekwoord erin verwerkt (wees daar zuinig mee!) of link vanuit bedrijfsnaam of URL. Die mix zorgt mede voor een natuurlijk linkprofiel. Bijvoorbeeld: Bij Ompro ben je aan het juiste adres voor linkbuilding en andere online marketing activiteiten. Meer weten? Neem contact op via ons contactformulier of bel ons! 

Verschillende soorten backlinks

Naast afwisseling in het type ankertekst, is het van belang te variëren met verschillende types backlinks.

Interne (tekst)links

Interne links geven minder ‘link juice’ dan externe links. Maar je laat de zoekmachines wel zien dat je website complete informatie biedt. Google ziet een interne link ook als een teken van gebruiksvriendelijkheid; je helpt je bezoeker verder naar de informatie die hij zoekt.

Externe tekstlinks

Zoek op verschillende plekken naar kansen om te linken. Gebruik niet alleen directories of bedrijvengidsen, realiseer ook links op branche-gerelateerde websites, nieuwspagina’s en sociale media zoals Twitter, Pinterest en Facebook.

Imagelinks

Van een afbeelding kun je een link maken, dus ook een backlink. Sponsor je bijvoorbeeld de lokale sportclub? Laat ze je bedrijfslogo plaatsen mét linkje. Super waardevol! Omdat een zoekmachines geen plaatjes ‘zien’, is het wel belangrijk de meta-data goed in te vullen, die kun je bij een imagelink eigenlijk zien als de anchortekst.

Dofollow vs nofollow links

Een nofollow-link is een backlink met een speciale tag in de HTML code. Hiermee zeg je als het ware tegen Google dat deze link niet gevolgd moet worden. Je gebruikt de tag bij commerciële content, zoals gastblogs en advertorials. Google wil graag dat websites op een natuurlijke manier autoriteit opbouwen, en zo laat je de spiders zien dat een link gekocht is. 

Imago van linkbuilding

Linkbuilding had lange tijd een schimmig imago. Er wordt ook veel gesjoemeld met linkbuilden. Veel bedrijven maken de fout zo snel mogelijk zo veel mogelijk backlinks te willen verzamelen. Zij kopen links op dubieuze websites. Of ze maken overmatig gebruik van link directories, link-netwerken en startpagina’s van een slechte kwaliteit of die niet aansluiten bij de website. 

Ja: zo krijg je snel heel veel links naar je website. Maar het doet eerder kwaad dan goed. Google ziet namelijk meteen dat je niet ‘organisch groeit’ en voor je het weet krijg je een penalty. Hierdoor daal je juist (sterk) in de zoekresultaten. Het kost heel veel tijd en werk om hier weer bovenop te komen.

Linkbuilding 2019

In de loop der jaren is er veel geschreven over zoekmachineoptimalisatie. Nieuwe technieken komen en gaan. Linkbuilding is in 2019 – ondanks alle veranderingen binnen de online marketing – nog steeds een techniek waar je op kunt bouwen. Ook binnen deze tak van sport is het van groot belang om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen.

Voorheen scoorde je nog met véél backlinks. Tegenwoordig is vooral de kwaliteit van je backlinks van belang. De allerbeste linkbuilding strategie? Dat is volgens ons het creëren van waardevolle content met de focus op je bezoeker, in plaats van de zoekmachine. Is jouw content super informatief, origineel, grappig en/of baanbrekend? Dan gaan bezoekers je artikelen vanzelf delen, via social media bijvoorbeeld. 

Webmasters van brancheblogs of andere websites zullen de content ook opmerken en zijn dan eerder geneigd naar je te linken. Waar lange tijd webteksten het belangrijkst waren, is er ook steeds meer aandacht voor multimediale content: ook afbeeldingen, foto’s, video’s en infographics zijn in 2019 waardevol voor je linkbuildingstrategie.

Linkbuilding strategie

Linkbuilding team van Silka Media staat garant voor kwalitatieve linkbuilding trajecten met focus op resultaat. Daarbij gaan we uit van het principe dat je backlinks moet verdienen. Mensen willen naar je pagina of website toe klikken, omdat ze verwachten daar waardevolle content te vinden. Link earning heet dat ook wel. Je koopt dus geen links bij ons. Ga je met Ompro in zee? Dan bepalen we een strategie met heldere doelstellingen. Onze linkbuilding specialisten hebben veel kennis en ervaring in huis om een divers linkprofiel met een natuurlijke opbouw voor je te realiseren. Grofweg houden we bij iedere linkbuilding campagne dezelfde strategie aan; die bestaat uit vijf stappen.

1. Zoekwoordenonderzoek

Als je wilt scoren in Google, is het belangrijk om te weten wáár je op wilt scoren. We beginnen dus met een inventarisatie van de belangrijkste zoekwoorden. Wat vind jij belangrijk? Welke termen sluiten aan bij de vragen en behoeftes van je klant? Met deze informatie gaan we aan de slag!

2. Concurrentieanalyse

De kans is groot dat je concurrentie ook niet stilzit. Daarom onderwerpen we ook je belangrijkste concurrenten aan een onderzoek. Hoe ranken zij? Waar komen hun links vandaan? Welke steken laten ze vallen waar jij op kunt inspelen? Kortom: de belangrijkste kansen en bedreigingen zetten we op een rijtje.

3. Content maken

Je moet voor een webmaster duidelijk maken waarom hij naar jouw website moet verwijzen. Dat zal ‘ie sneller doen als je actuele, interessante en kwalitatieve content te bieden hebt over onderwerpen die ook goed bij zijn website passen. Wij denken na over wat voor content belangrijk is in jouw sector en welke vragen vanuit de doelgroep je wilt beantwoorden. Misschien bestaan die pagina’s, artikelen en blogs al, die optimaliseren we eventueel. Of we maken nieuwe content. Onze doelstellingen en het onderzoek dat we hebben gedaan verliezen we daarbij geen moment uit het oog.

4. Content verspreiden

We gaan op zoek naar relevante, betrouwbare websites met veel bezoekers die een link en/of (gast)content willen plaatsen. Binnen ons netwerk en dat van jou. Denk daarbij aan relevante websites in jouw sector, brancheforums, bedrijfsinformatiesites of nieuwsmedia. Wij leggen contacten met deze partijen.

5. Analyseren, rapporteren & bijsturen

We monitoren voortdurend de voortgang van de campagne. Hebben aangeschreven websites je link of content geplaatst? En nog belangrijker: hebben de nieuwe backlinks effect? Hiervoor houden we de bezoekersstroom van je website én de posities in Google nauwlettend in de gaten. De resultaten toetsen we aan de doelstellingen, en we blijven bijsturen waar nodig.