Wat is SEO?

De digitale wereld is de afgelopen jaren van ongekend belang geworden. Een groot deel van ons hedendaagse sociale leven speelt zich af via de digitale kanalen. Dat geldt niet alleen voor onze privé aangelegenheden, maar ook voor zakelijke aangelegenheden.

Als je als bedrijf zijnde geen website hebt, doe je simpelweg niet mee. Het hebben van een website is echter ook niet genoeg. Nee, je moet een perfecte website hebben, inclusief veel diepgang, interne backlinks, gebruik maken van de juiste keywords en vergelijkbare zaken.

Het is zaak om met je website zo hoog mogelijk in de zoekmachines te scoren. Dit levert je veel (organisch) verkeer op en daardoor kan je de conversie van je website optimaal benutten. Het optimaliseren van je website voor de zoekmachines wordt aangeduid met de term SEO. Deze term staat Search Engine Optimalization en draait om het optimaliseren van websites voor de zoekmachines.

Bij SEO komen vele technieken om de hoek kijken. Deze technieken hebben echter allemaal één gemeenschappelijk doel: het verbeteren van de posities binnen Google en andere zoekmachines. Deze zoekmachines kennen namelijk, op basis van gecompliceerde algoritmes, bepaalde waarden toe aan een website of webshop. Deze waarden uiten zich vervolgens weer in de ranking in de zoekmachines.

Als ondernemer zijnde wil je graag veel orders scoren en daarmee een hoge omzet nastreven. Het inzetten van de zoekmachine optimalisatie is een zeer efficiënte manier om veel orders te scoren. Op onze website kan je veel informatie vinden over SEO. We bespreken onder andere waarom het zo belangrijk is, wat het voor jouw onderneming kan doen, hoe je dit het beste in kan zetten en welke tools je hiervoor kan gebruiken.

Maar, eerst zoomen we nog even in op de vraag ‘Wat is SEO?’. Het antwoord: SEO is Search Engine Optimalization is namelijk té bondig.

Als we naar SEO kijken, zien we drie elementen terugkomen:

  • Linkbuilding
  • Techniek optimalisatie
  • Content optimalisatie

Deze drie elementen samen vormen het geheel van de zoekmachine optimalisatie. Hieronder vertellen we meer over de zoekmachine optimalisatie; dit doen we aan de hand van voorbeelden, zodat het al snel duidelijk voor je wordt.

Bij SEO is het in ieder geval van belang om je kader juist in te stellen. Je moet op de juiste dingen de focus hebben. Bij SEO geldt dat je de focus op je potentiële klanten moet leggen. Je potentiële klanten moeten op je website terecht komen en voor conversie zorgen. SEO speelt daarin dus een significante rol.

De klant

Voor een ondernemer is het van belang om continue vanuit het belang van de klant te denken. Een klant is namelijk in de zoekmachine op zoek. Op zoek naar een antwoord op een vraag, op zoek naar een gewenst product of op zoek naar tips, inspiratie etc. Stel dat je een leverancier bent van tuintegels. Een potentiële klant typt op Google in: inspiratie tuintegels vierkant.

Dit geeft het volgende aan:

  • De klant wil graag inspiratie opdoen
  • De klant is op zoek naar tuintegels
  • De klant wenst hierbij graag vierkante tuintegels
  • De klant zou eventueel bereid zijn om een aankoop te doen, aangezien de zoekopdracht niet zonder reden gedaan wordt.

Stel dat jij een leverancier van tuintegels bent. In dat geval zou bovenstaande potentiële klant dus een order voor jou kunnen betekenen. Het is dan ook voor jou van belang dat je website zo hoog mogelijk getoond wordt in Google bij de zoekterm ‘Inspiratie tuintegels vierkant’.

In feite is dit proces kort samengevat datgene waar SEO om draait. Met SEO kan je jouw website hoog in Google laten scoren, waardoor je meer bezoekers naar je website zal trekken. Als je website dan verder helemaal in orde is, kan dit resulteren in meer orders en een hogere omzet.

Het is wel van belang om te weten dat de zoekmachine optimalisatie een kwestie van geduld is. Het algoritme van de zoekmachines is bijzonder ingewikkeld en uitgebreid, waardoor je op de juiste punten moet scoren. Voordat je website hoog in Google getoond wordt, gaat daar dus enige tijd en investeringen overheen. Zorg er dan ook voor dat je een partner zoekt die samen met jou een langdurige samenwerking op wil bouwen. Met een dergelijke duurzame samenwerking kan het beste resultaat behaald worden op het gebied van Search Engine Optimalization.

Zoekwoordanalyse

We gaven nog even verder met het hierboven gestelde voorbeeld. Je bent dus een leverancier van tuintegels en wilt dus graag bezoekers op je website hebben die op zoek zijn naar tuintegels.

Elke bezoeker zal echter andere termen gebruiken voor datgene waar hij/zij naar op zoek is. Je kan namelijk spreken over tuintegels, maar je kan het ook hebben over tegels in de tuin, tegels, stenen voor in de tuin, tuinstenen, tuinklinkers en noem maar op. Dit betekent dat je op vele verschillende soorten zoekwoorden gevonden kan worden.

Om de Search Engine Optimalization zo efficiënt mogelijk in te zetten, is een zoekwoordanalyse dus noodzakelijk. Bij een zoekwoordanalyse ga je zelf op zoek naar datgene wat je potentiële klanten in de zoekmachines in kunnen typen. Dit kan variëren van short tail zoekwoorden tot aan long tail zoekwoorden. Het verschil tussen deze varianten leggen we hieronder in het kort uit:

  • Short tail zoekwoorden: tuintegels
  • Long tail zoekwoorden: vierkante en grijze tegels voor in de tuin

De long tail zoekwoorden zijn dus veel specifieker ten opzichte van de short tail zoekwoorden. Voor een website/webshop is het noodzaak dat men op zowel short tail- als op long tail zoekwoorden goed scoort.

Met een gedegen en uitgebreide zoekwoordanalyse ben je in ieder geval in staat om een goede structuur neer te zetten. Een structuur waarbij de klant en zijn/haar zoekopdracht centraal staat. Op die manier kan je, op den duur, hoge posities in Google scoren.

De rest van je website

Sommige mensen beweren wel eens dat ze dankzij alleen SEO hoog in Google en andere zoekmachines zijn gekomen. Dat is echter niet volledig waar. De algoritmes van de zoekmachines kijken namelijk naar nog véél meer elementen. Onder andere de aangeboden content op de website, de snelheid van de website en het design van de website spelen hierbij ook een rol. Een website moet overzichtelijk zijn, moet vele unieke content tonen én moet antwoord geven op datgene waar een bezoeker naar op zoek is.

Hierbij speelt de zoekmachine optimalisatie een belangrijke rol, maar je website zelf moet ook perfect zijn. Ook hierbij geldt dat je veel geduld op moet brengen. Een perfecte website wordt namelijk niet in één dag of in één week opgeleverd. Nee, bij een perfecte website worden elementen continue bijgewerkt en aangepast, zodat bijvoorbeeld de snelheid van de website geoptimaliseerd wordt.