Waarom is SEO belangrijk voor jouw website?

Anno 2019 wordt je veel geconfronteerd met de digitale wereld. De digitale wereld is tenslotte waar alles om draait. Je houdt via je telefoon contact met je sociale contacten en ook op het zakelijk vlak is de digitale wereld van onschatbare waarde.

Als ondernemer is het dan ook aan te raden om veel tijd en aandacht aan SEO te besteden. SEO is de afkorting voor Search Engine Optimalization. Vrij vertaald naar het Nederlands betekent dit zoekmachine optimalisatie. Zoals de naam al doet vermoeden, is het hierbij zaak om zo hoog mogelijk in de zoekmachines te verschijnen. Dat is het uiteindelijke doel van SEO, maar dit doel is niet binnen één week behaald. Nee, in tegendeel zelfs. Je moet veel tijd en aandacht aan SEO besteden. Als je dat niet doet, ga je ook nooit de gewenste resultaten behalen.

Search Engine Optimalization bestaat in feite uit drie onderdelen:

  • Content optimalisatie
  • Techniek optimalisatie
  • Linkbuilding

Deze drie onderdelen samen vormen het grote geheel. Het is dan ook zaak om alle drie de onderdelen met alle aandacht aan te pakken. Zorg ervoor dat je website snel is, zorg ervoor dat je unieke en waardevolle content aanlevert en zorg ervoor dat veel mensen/domeinen/websites naar jouw website verwijzen.

In dit artikel kan je verschillende redenen lezen waarom het voor jou belangrijk is om aan SEO te doen. We duiden het belang van SEO aan met meerdere voordelen die hieruit voort kunnen vloeien.

Het is mogelijk om langdurig effect te verkrijgen

Met SEO ben je in staat om langdurig voordeel te verkrijgen. Dit komt enerzijds doordat SEO in de basis zelf een langdurig proces is. Maar, stel dat je een artikel in 2015 hebt geschreven. Als dit een waardevol en uniek artikel is, kan dit in 2019 nog steeds bezoekers opleveren. Door de juiste content op je website te plaatsen, kan je dus jaren later nog steeds bezoekers aantrekken.

Wat dat betreft kan je van SEO óók op de lange termijn profiteren. Dat is uiteindelijk ook het doel, niet waar?

Bezoekersaantallen verhogen

Het oorspronkelijke doel van SEO is om hoge posities binnen de zoekmachines te verwerven. Als mensen op relevante zoekwoorden zoeken, moet jouw website als één van de eerste binnen de zoekmachines naar boven komen. Dit resulteert uiteindelijk in één belangrijk voordeel van SEO; je kan je bezoekersaantallen verhogen.

Door een hoger aantal bezoekers kan je ook de hoeveelheid traffic op je website verhogen. Daarbij is het van belang om een snelle website te hebben, een logische opbouw van je website en unieke en waardevolle content op je website. Als je dit allemaal voor elkaar hebt, kan je de bezoekers ook nog eens voor een langere tijd op je website houden. Dat resulteert uiteindelijk in het volgende voordeel.

Conversie verhogen

Elk bedrijf heeft met een bepaald doel een website opgericht. Dit doel kan zijn om mensen te informeren, maar meestal heeft het een commercieel doel. Producten of diensten moeten worden verkocht of advertentieruimtes moeten worden verkocht.

Als jij veel bezoekers naar je website trekt, kan je ook de conversie verhogen. Je kan daarmee de omzet verhogen en dat is uiteindelijk waar elke ondernemer naar streeft. Door de conversie te verhogen, zal je meer orders scoren en daardoor een groei meemaken van/met je bedrijf.

SEO kan dus aan de basis staan van een behoorlijke groei van je bedrijf. Het is daarbij wel zaak dat alles op de website volledig kloppend is. Bezoekers moeten geen reden hebben om de website zomaar weg te klikken. Nee, je moet dus een aantrekkelijke website hebben met duidelijke call to actions. Een voorbeeld hiervan is een duidelijk en aantrekkelijke bestelknop, waarmee bezoekers snel het gewenste product kunnen bestellen. Op die manier kan je de conversie verhogen.

Relevante bezoekers aantrekken

We hebben hierboven al voordeel aangegeven dat je meer bezoekers trekt. Het is echter zaak om meer relevante bezoekers aan te trekken. Ook dat is één van de voordeel van het inzetten van zoekmachine optimalisatie.

Een belangrijk onderdeel hiervan is de zoekwoorden analyse. Dit wordt ook wel eens aangeduid als de keyword optimalisatie. Hierbij ga je op zoek naar de zoekwoorden die je bezoekers gebruiken. Het is daarbij zaak om relevante zoekwoorden naar de voorgrond te krijgen. Als je dat voor elkaar krijgt, ga je ook relevante bezoekers aantrekken.

Relevante bezoekers zijn in dit geval bezoekers die over gaan tot een aankoop of andere actie.

Je kan alles meten

Een belangrijk voordeel van SEO is ook dat je alles kan meten. Je kan wijzigen direct terug zien in de bezoekersaantallen. Bovendien kan je, gezien over een langere termijn, bepaalde veranderingen met elkaar vergelijken. Op welke manier hebben veranderingen geleid tot een verbetering? Of hebben veranderingen juist geleid tot een verslechtering?

Doordat alles meetbaar is, kan je ook gericht sturen. Sturen zodat je website nog beter wordt en je nóg meer bezoekers aan kan trekken. Op den duur zal dit zorgen voor een hogere conversie en daarmee een hogere omzet. Dat is de wens van elke ondernemer.

Slotwoord

Zoals je kan lezen, zijn er genoeg zwaarwegende redenen om direct met SEO te starten. Heb je geen idee hoe je dit aan kan pakken? Neem dan eens een uitgebreid kijkje op onze website. Wij hebben namelijk alle nuttige informatie gebundeld in enkele artikelen. Deze artikelen geven jou alle informatie waar je naar op zoek bent.

Als je aan de slag met SEO gaat, is het van belang om de drie pijlers in de gaten te houden. Zorg dat de techniek van je website geoptimaliseerd is en blijft. Een website blijft nooit stilstaan, dus blijf voor de beveiliging en techniek van de website zorgen.

Zorg er daarnaast voor dat er continue unieke content op je website bijgeplaatst wordt. Hanteer hierbij de zoekwoordenanalyse en maak gebruik van handige keyword tools zoals de Keyword Tool van Google.

Tot slot is het nog van belang om links naar je website te verkrijgen. Dat betekent dat andere website-eigenaren op hun website een link naar jouw website plaatsen. Dit gebeurt alleen op het moment dat je unieke en waardevolle content op je website hebt staan. Zorg er daarom voor dat je meer dan voldoende aandacht besteed aan de unieke content.

We durven te stellen dat voor veel ondernemers hun website één van de belangrijkste kanalen is. Zet je jezelf er dan ook toe om dit kanaal tot de beste te maken. Besteed voldoende aandacht aan SEO en pluk op termijn de vruchten hiervan. We wensen je veel succes!